18 lipca 2024 przedłużona została kadencja Ursuli von der Leyen na stanowisku przewodniczącej Komisji Europejskiej. Jej „Wytyczne polityczne” stanowią podstawę do kontynuacji i przyspieszenia zielonej transformacji w Europie.
Jasna i stabilna trajektoria w kierunku neutralności klimatycznej i odporności na zmiany klimatu
Von der Leyen sygnalizuje ciągłość, zobowiązując się do realizacji wszystkich celów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie i wdrażając ramy prawne UE w celu osiągnięcia celu na rok 2030. Popiera cel redukcji emisji o 90% do roku 2040 i zamierza jeszcze bardziej odejść od paliw kopalnych.

Źródło: European Commission press
Odporna, uczciwa i zielona umowa przemysłowa
Obiecująca nowa „Czysta umowa przemysłowa” w ciągu pierwszych 100 dni w celu dekarbonizacji przemysłu i stworzenia wiodących rynków w czystych technologiach poprzez zaktualizowane przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz zwiększenie inwestycji w badania i innowacje.
Bezpieczeństwo energetyczne dzięki tanim odnawialnym źródłom energii, łączności i elastycznemu popytowi
Uznano korzyści płynące z dekarbonizacji jako ścieżki do niższych cen energii. Zapowiedziany model zarządzania „prawdziwą unią energetyczną” ma potencjał zwiększenia zdolności instytucjonalnych i dostawczych w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Wspomniano o inwestycjach w czystą infrastrukturę energetyczną, efektywność energetyczną i cyfryzację, ale zależą one od skutecznego programu finansowego.
Sprawiedliwy i zielony model społeczny UE
Nowy impuls do wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych, nowe skupienie się na mieszkalnictwie i redukcji ubóstwa oraz zwiększone finansowanie sprawiedliwej transformacji mają potencjał zwiększenia sprawiedliwości społecznej.
Finansowanie i inwestycje na wymaganą skalę
Ogłoszenie „Komisji Inwestycyjnej” uznaje strukturalne potrzeby lepszej integracji rynków finansowych Europy i zmniejszenia ryzyka inwestycji prywatnych.
Brak spójnej odpowiedzi na dużą lukę w zielonych inwestycjach w kontekście wygasającego Funduszu Odbudowy i Odporności, ograniczeń fiskalnych nałożonych przez zaktualizowane przepisy fiskalne oraz konkurencji ze zwiększonymi wydatkami na obronę. Nowe dążenie do unii inwestycyjnej i oszczędnościowej oraz nowego Funduszu Konkurencyjności nie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju.
Europa jako wiarygodny i niezawodny lider na arenie międzynarodowej
Zaangażowanie w długo oczekiwaną aktualizację strategii polityki zagranicznej UE, w tym gospodarczej polityki zagranicznej i wizji dyplomacji energetycznej i klimatycznej. Nowe partnerstwa w zakresie czystego handlu i inwestycji oferują obiecujące narzędzia, które wymagają jasności co do korzyści dla krajów trzecich wykraczających poza wydobycie energii i materiałów, a także odpowiedniego zarządzania i zasobów.
Wspomniano o międzynarodowym przywództwie klimatycznym, ale pominięto istotne kwestie dotyczące strategii wobec dużych emitentów, finansowania klimatu i innych środków wsparcia dla krajów narażonych na zagrożenia. UE musi zachować przestrzeń dla współpracy klimatycznej pomimo bardziej stanowczego stanowiska wobec Chin.
Co dalej?
Ursula von der Leyen może wzmocnić swój program polityczny w nadchodzących miesiącach, opracowując listy misyjne dla nowych komisarzy, którzy wkrótce zostaną nominowani przez państwa członkowskie. Członkowie Parlamentu Europejskiego mogą uzyskać dodatkowe zobowiązania polityczne od kandydatów na komisarzy podczas przesłuchań w komisjach parlamentarnych we wrześniu. Proces ten może rozwiązać luki w wytycznych politycznych nowo wybranego przewodniczącego w celu pomyślnej zielonej transformacji.
Comments