top of page

Sesja Plenarna 1: Multi-level governance: współpraca i współzależność interesariuszy zielonej transformacji. 

. Energetyka i transformacja klimatyczna

  • W jaki sposób rząd może wspierać samorządy w rozwoju lokalnych źródeł energii odnawialnej, takich jak farmy fotowoltaiczne czy wiatrowe, z uwzględnieniem technologii magazynowania energii?

  • Jakie praktyczne rozwiązania z innych krajów (np. Niemcy, Dania) można zastosować w Polsce, aby przyspieszyć decentralizację energetyczną i zwiększyć udział OZE w bilansie energetycznym regionów?

2. Finansowanie zielonej transformacji

  • Jakie mechanizmy finansowe mogą zapewnić efektywne wdrażanie projektów zielono-błękitnej infrastruktury w regionach? Jakie są możliwości włączenia funduszy unijnych i prywatnych inwestorów?

  • Czy rząd powinien wprowadzić specjalne ulgi podatkowe lub inne zachęty dla samorządów i przedsiębiorstw inwestujących w zielone technologie? Jak to zrealizowano w innych krajach, np. w Holandii lub Szwecji?

3. Przemysł i innowacje technologiczne

  • Jak zharmonizować działania rządu, samorządów i przemysłu, aby wspierać transformację sektorów wysokoemisyjnych? Jakie regulacje unijne są kluczowe dla stworzenia konkurencyjnego, zielonego przemysłu?

  • W jaki sposób można promować wykorzystanie technologii wodorowych i innych innowacyjnych rozwiązań w ramach współpracy samorządów z przemysłem? Jakie sukcesy osiągnięto w tym zakresie w Niemczech lub Norwegii?

4. Współpraca regionalna i międzysektorowa

  • Jakie modele współpracy między regionami w Polsce (np. międzywojewódzka koordynacja projektów) mogą przyspieszyć realizację celów klimatycznych? Jak wzmocnić wymianę dobrych praktyk między regionami a innymi państwami UE?

  • Czy powinno się stworzyć regionalne platformy zarządzania projektami zielonej transformacji, podobne do tych stosowanych w Skandynawii, które angażują zarówno samorządy, jak i sektor prywatny?

5. Wspólne wyznaczanie celów i regulacje unijne

  • Jakie narzędzia umożliwią lepsze dopasowanie lokalnych planów klimatycznych do krajowych i unijnych strategii? Czy istnieje potrzeba rewizji Krajowego Planu na Rzecz Energii i Klimatu w dialogu z samorządami?

  • Jak zminimalizować ryzyko opóźnień we wdrażaniu unijnych regulacji, takich jak Fit for 55, na poziomie lokalnym? Czy możliwe jest stworzenie mechanizmu wspólnej odpowiedzialności za realizację celów klimatycznych?

6. Zielono-błękitna infrastruktura jako klucz do transformacji

  • Jakie inwestycje w zielono-błękitną infrastrukturę (parki miejskie, ogrody deszczowe, korytarze rzeczne) mogą przynieść największe korzyści w walce ze zmianami klimatu w regionach?

  • Jakie modele zarządzania taką infrastrukturą (np. partnerstwo publiczno-prywatne) mogą być skuteczne w Polsce, bazując na doświadczeniach z miast takich jak Kopenhaga czy Amsterdam?

191445213_353093006177000_4040802228670541810_n.jpg
Adam 
Szejnfeld

Senator RP

photo Jacek Hutyra Leroy Merlin Polska square.jpg
Jacek
Hutyra

Leroy Merlin

convenant of mayors_logo_vertical.png
Convenant of Mayors

tbc

Zrzut ekranu 2024-11-14 o 15.33.41.png
Paulina Henning-Kloska

MKIŚ

Krzysztof Szamałek.jpg
Krzysztof Szamałek

Państwowy Instytut Geologiczny-PIB

Zrzut ekranu 2024-02-10 o 14.30.20.png
MODERACJA

UM ŁODZI

Zrzut ekranu 2024-11-12 o 16.14.26.png
Jarosław
Miziołek

Prezes

Arcadis

Magdalena Bezulska.jpg
Magdalena Bezulska

Veolia Term

3. Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz-2.jpg
Beata Gessel- Kalinowska vel. Kalisz

Gessel

CEO 1c.jpg
Maciej Bukowski

Wise Europa

Marzena Czarnecka Polski Kongres Klimatyczny.jpeg

Marzena Czarnecka
Ministra Przemysłu

"Cieszę się realizowane są tego typu projekty, podejmujące tematy transformacji z perspektywy biznesu. Byłam ciekawa Państwa perspektywy patrzenia na ten obszar. Podoba mi się to, że tak wiele miejsca poświęcono na mix energetyczny, ale równie ważne jest finansowanie i kwestie kosztów, ile to będzie kosztować i kto będzie za to płacił. Szczególnie zainteresowała mnie propozycja tematu: Jak zaangażować środki prywatne w poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym oraz Finansowanie energetyki jądrowej przez kapitał zagraniczny – szanse i wyzwania. Brakuje mi tutaj określenia ram czasowych i podejścia krótkoterminowego, czyli jakie działania powinny być realizowane w krótkiej perspektywie, jakie działania należy zrealizować średniookresowo, a jakie długookresowo. Należy więcej miejsca poświęcić na tematy związane z wykorzystaniem atomu i wodoru. Na tego typu inwestycje finansowanie jest dostępne w UE na projekty modelowe i te środki są spore, bo inwestycje wodorowe można dofinansować nawet w 70% z różnych środków, ale brakuje projektów. Dodatkowo gaz, bez którego transformacja jest bardzo trudna do przeprowadzenia. Istotnym tematem jest też kwestia podejścia do węgla i transformacji obszarów powęglowych, nie tylko śląska. To jest kluczowe dla samorządów. Mamy tez SMR, które należałoby uwzględnić w agendzie, ponieważ to wyraźnie wpływa na polityke energetyczną. Co do przedsiębiorstw energochłonnych i przemysłu ciężkiego to wszyscy wiemy, że to jest kluczowe dla transformacji. Wegług mnie ważne jest to, że pokazać konkretne rozwiązania „podane na tacy” i osadzić dyskusję panelową wokół tych konkretnych pomysłów"

KONTAKT

Organizacja i merytoryka

Umowy, faktury

Jan Skrzypkowski

Kamila Król

tel. 888 770 651

Kamila.Krol@polskikongresklimatyczny.pl

Administracja, informacja, rejestracja uczestników, udostępnianie oferty

Karolina Kobiela

biuro@polskikongresklimatyczny.pl

Obsługa Partnerów

Paulina Staromłyńska

partnerzy@polskikongresklimatyczny.pl

Zapisz się do listy mailingowej aby otrzymywać aktualne informacje

Dziękuję! Jesteś na liście mailingowej.

Polski Kongres Klimatyczny na żywo

i Gala Liderów Transformacji Energetycznej

Organizatorzy:

Europejska Fundacja Inwestycji Zrównoważonych

 Fundacja na rzecz Wydziału Zarządzania

Uniwersytetu Warszawskiego

Darowizny na PKK można wpłacać na konto

41 1240 6263 1111 0010 6150 1662

z dopiskiem Kongres Klimatyczny

Właścicielem marki jest Europejska Fundacja Inwestycji Zrównoważonych EFIZ (w trakcie tworzenia). Organizatorem jest Agencja City (www.agencjacity.pl), właściciel konferencji Forum Liderów Partnerstwa Publiczno- Prywatnego (www.forumliderowppp.pl), Forum Rozwoju Branży Konopnej oraz cyklu podcastów Polska Naturalna Klimatycznie, dostępnych na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts, Anchor i innych platformach. Jesteśmy producentem cyklu podcastów dla URBACT oraz współpracujemy z Rzeczpospolitą, Polskim Radiem, Polską Agencją Prasową PAP, Dziennikiem Gazetą Prawną i innymi mediami o zasięgu krajowym. AGENCJA CITY Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy 00-189) przy ul. Inflanckiej 8, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejestrowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 0000863810, podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) o numerze identyfikacyjnym NIP 5252839615, REGON 387323921 | KONTAKT  kamila.krol@polskikongresklimatyczny.pl | tel. 888 770 651 | biuro@polskikongresklimatyczny.pl

@ 2024 Agencja City www.agencjacity.pl

bottom of page